Skole/hjem-samarbejde

Vi ønsker, at kommunikationen mellem skole og hjem tager udgangspunkt i værdigrundlaget for Bryrup Skole, hvor faglighed, fællesskab og engagement er de bærende værdier, der tages i anvendelse for at skabe livsduelige borgere. Dermed ønsker vi en anerkendende, åben og respektfuld kommunikation og et meget tæt samarbejde mellem skole og hjem, der fokuserer på elevernes læring og trivsel.

For at understøtte dette har vi også fokus på skolens interne kommunikation eleverne imellem og mellem elever og lærere. Dette er et tilbagevendende fokuspunkt for skolens elevråd og indgår naturligt i arbejdet med skolens værdigrundlag.

Forældrene er velkomne til at komme på skolen for på denne måde at deltage aktivt i skoledagen. Forældredeltagelsen skal sikre, at skole og forældre i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns læring og trivsel, både i og udenfor skolen. Det er vigtigt at respektere, at børnenes læring og trivsel går frem for alt, og at en aktiv forældredeltagelse i skolens liv er en grundlæggende forudsætning for, at børnene oplever skolen som værdifuld.

Den daglige kommunikation mellem skole og hjem, skriftlig såvel som mundtlig, bygger på gensidig tillid parterne imellem. I den skriftlige kommunikation skelnes mellem generelle beskeder og kommunikation omhandlende læring og trivsel for enkeltelever eller grupper af elever. I sidstnævnte tilfælde sikres den enkelte elevs anonymitet i den kommunikation, der udsendes fra skolen, medmindre andet er aftalt med de involverede parter.

Skolen er initiativtager i samarbejdet og er ansvarlig for information om livet på skolen og den enkelte elevs trivsel og faglige og sociale læring gennem:

• Afholdelse af forældremøder, minimum et om året og ellers efter behov
  • Afholdelse af skole-/hjemsamtaler, minimum én gang om året og ellers efter behov
  • Meddelelsesbog i samarbejde med elev og forældre
  • Orientering fra skoleårets start fra de enkelte klasselærere om, hvem forældrene skal kontakte i forskellige situationer.
  • Jævnlig udsendelse af nyhedsbreve, månedsbreve, ugeplaner e.l.
  • Introduktion til læringsplatforme som fx Meebook på forældremøder
  • Hurtigst mulig information til den enkelte elevs forældre, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer
  • Hurtigst muligt svar på henvendelser fra forældrene – som hovedregel indenfor 2 arbejdsdage

Skolebestyrelsen er ansvarlig for at informere om bestyrelsens arbejde gennem:

• Afholdelse af fællesmøde med forældrerådsrepræsentanterne mindst én gang årligt
  • Deltagelse på forældremøder på 0., 4. og 7. årgang, hvor der fortælles om bestyrelsens arbejde, herunder evt. en præsentation af nogle af de af bestyrelsen vedtagne principper, og hvor hovedpunkter fra princippet for kommunikation mellem skole og hjem gennemgås

Forældrerådsrepræsentanterne er ansvarlige for:

• At der tages godt imod og gives særlig opmærksomhed til nye forældre i klassen
  • At den generelle trivsel i klassen drøftes på forældremøderne, således at dette bliver et fælles ansvar
  • At der tages initiativ til, at der afvikles sociale arrangementer i klassen.

Forældrene er ansvarlige for:

• At støtte deres barns læring og trivsel hjemme og i skolen, herunder at medvirke til en konstruktiv dialog om barnets mål og udvikling
  • At barnet møder undervisningsparat, er velforberedt og respekterer almindelige normer for god opførsel
  • At deltage i arrangementer på skolen (forældremøder, sociale ting m.m.)
  • At holde sig orienteret i Aula om skolegangen
  • At arbejde for et stærkt forældrefællesskab
  • Ved utilfredshed omkring deres barns skolegang: At tage direkte kontakt til de involverede medarbejdere med henblik på løsning af problemet. Findes der ikke en løsning på denne måde, retter forældrene henvendelse til skoleledelsen
  • Ved oplevelse af, at principper, som skolebestyrelsen har fastsat, ikke efterleves: At rette henvendelse til skolebestyrelsen
  • Ved oplevelse af konflikt mellem deres barn og et andet barn: At tage direkte kontakt med det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten. Relevante ansatte på skolen bør også inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten

Herudover har forældrene følgende ansvar i forbindelse med deres børns fravær:

• At informere om sygdom på første fraværsdag og hver af eventuelle efterfølgende dage via beskedsystemet i Aula til klasse-/kontaktlærer
  • Anmodning om ekstraordinær frihed af 1 dags varighed skal ske til klasselæreren via beskedsystemet i Aula.
  • Anmodning om ekstraordinær frihed af mere end 1 dags varighed skal til skoleledelsen via beskedsystemet i Aula.
  • Ulovligt fravær er defineret via lovgivning: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1063

Revideret og godkendt i skolebestyrelsen 22. august 2022