Fælles arrangementer i skoletiden

Formål:

Fællesarrangementer for eleverne i skoletiden skal bidrage til skoledagens variation, understøtte elevernes faglige, personlige og sociale udvikling og styrke sammenhængskraften på skolen.

Dette kan eksempelvis gøres gennem:

• Festliggørelse/markering af mærkedage og højtider.
  • Forestillinger og koncerter
  • Morgensamling

Ekskursioner/Lejrskoler:

Formål:

Ekskursioner og lejrskoler skal bidrage til skoledagens variation, understøtte elevernes faglige, personlige og sociale udvikling, styrke sammenhængskraften på skolen og mellem skolen og samfundet.

I det omfang det er muligt tænkes ekskursioner/ture ud af huset ind i forbindelse med planlægning af undervisningen.

Bestyrelsen ønsker som minimum, at eleverne skal på en flerdages skolerejse i hhv.:

• Indskoling       3 dage – 2 overnatninger
  • Mellemtrin       5 dage – 4 overnatninger
  • Overbygning    5 dage – 4 overnatninger

Samtidig ønsker vi, at deltagende personale har mulighed for at planlægge turene på de tidspunkter på hvert trin, som de vurderer formålstjenlige. Skolens personale beslutter ligeledes reglerne mht. slik, lommepenge, mobiltelefoner m.v.

Lejrskoler er som udgangspunkt gratis at deltage i. Der vil dog kunne opkræves op til 100 kr./dag til forplejning. Herudover kan der blive opkrævet særskilt betaling for fornøjelsesaktiviteter, eksempelvis biograf- eller tivoliture, der afvikles på lejrskolen. Skolebestyrelsen anbefaler, at lejrskolerne foregår indenfor landets grænser.

Skolebestyrelsen støtter op om, at det er klasserne/forældrene der beslutter om der skal indsamles penge til ture uden for skoletiden. Vælger forældrene i en klasse, at der skal indsamles penge, anbefaler skolebestyrelsen, at indsamlingen så vidt muligt foregår igennem aktiviteter, der involverer eleverne i fællesskab og enten kommer erhvervsdrivende til gavn (fx praktiske jobs på fabrikker, i butikker og i landbrug), eller indgår i klassearrangementer (fx tombola og auktioner).

Praktik/brobygning:

Formål:

Praktik og brobygning skal i videst muligt omfang gøre eleverne klar til ungdomsuddannelse.

Skolen bakker op om elevernes deltagelse i brobygnings- og praktikforløb og forventer, at forældrene gør det samme.

For alle aktiviteter, der foregår udenfor skolens matrikel, er skolen som udgangspunkt ansvarlig for transport frem og tilbage. Skolen må dog gerne spørge forældre om de vil bidrage med kørsel – det må dog aldrig blive en forventning.

Ændret og godkendt i bestyrelsen 28. marts 2023